Psykologer på nett?

Foto H. Lunde

Simen Marenius Ekelund fra Profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Bergen, skriver på studentbloggen på Psykologiforeningens nettside om ikke også psykologer og annet helsepersonell bør kunne møte mennesker på de «nye» arenaene. Les teksten hans i sin helhet her: Digitale relasjoner.

Vi spør – Hvis psykologer og annet helsepersonell skal kunne møte sine klienter og pasienter også på digitale arenaer bør ikke dette komme solid inn på pensum i de respektive profesjonssutdanningene? Kanskje er det allerede mye om digitale relasjoner og e-terapi i HiOAs utdanninger?

Ekelund skriver at flere behandlere og forskere jobber med å optimalisere digitale helseverktøy og få dem ut til de som trenger det. Her er noen av eksempelene han trekker frem E-mestring (Helse-Vest)iPad-terapi (NTNU) og  eBUP-prosjektet.