Nettsted Genustest

NY NETTSIDE: GENUSTEST http://genustest.no/

Den nye nettsiden lærer barnehagelærere å likestillingsteste bildebøker. Studenter, lærere, presse, og alle som er interessert i barnelitteratur og likestilling inviteres til lanseringen.

Nettstedet er et resultat av et utstrakt nordisk samarbeid. Studenter og barnehagelærere fra alle de nordiske landene har analysert sitt lands bildebøker.

Foto H. Lunde

– Alle kjenner til Pippi, Albert Åberg, Gummi-Tarzan og Mummitrollet som karakterer som gir motstand til tradisjonelle kjønnsroller. Langt færre vet om forfattere som har fulgt opp dette likestillingsmessige pionérarbeidet i etterkant, sier seniorrådgiver Ole B. Nordfjell ved Reform – ressurssenter for menn.

Nordfjell har hatt hovedansvaret for utvikling av nettsiden. Han legger ikke skjul på et ønske om at nye generasjoner av barn skal oppleve at bildebøkene både skal være god litteratur og være gode på likestilling.

– Da må de som skal jobbe i barnehagene lære å skille skitt fra kanel, utfyller, som sammen med sine studenter har vært samarbeidspartner i prosjektet.

Hvorfor er det så få fortellinger med dyr med kvinnekjønn? Bør barnebøker vise samkjønnet kjærlighet? Leser jenter og gutter bildebøker forskjellig? I dag er det mange bøker som stryker i likestilling, ved at de rangerer barn etter kjønn, hudfarge og utseende. Særlig kommersielle bildebøker preges av tenkningen om at rosa er for jenter, lyseblått for gutter. Det krever kunnskap å gjøre seg opp en selvstendig mening om kjønn i bildebøker.

På nettsiden kan hvem som helst teste bildebøker, og fordype seg i hvordan bildebøker både kan bekrefte og utfordre tradisjonelle kjønnsnormer.

Kontaktinformasjon

Spørsmål om nettsiden og arrangementet kan rettes til Reform – ressurssenter for menn på epostadressen post@reform.no eller telefon +47 22 34 09 50.