Ny fagbok om seksuelle overgrep

BokomslagNy fagbok for blant annet lærere, «Seksuelle overgrep og vold – Forebyggende undervisning i skolen», blir tilgjengelig juni 2016. Den gir konkrete og praktiske forslag til hvordan samtalen i undervisningen kan planlegges, og gjennomføres. Dette er en barne- og ungdomsbok som «skal holdes i en ansvarlig og pedagogisk voksenhånd», står det på Universitetsforlagets nettsider.

«Seksuelle overgrep og vold er temaer vi gjerne vegrer oss for å snakke om. Det kan være fristende å innta en vente-og-se-holdning, der vi feilaktig tror at dersom elevene ikke sier noe foregår det ikke noe galt

Forfatterne Magne Raundalen og Jon-Håkon Schultz har skrevet gode fagbøker sammen før. Raundalen er barnepsykolog og er knyttet til Senter for krisepsykologi i Bergen. I 2000 ble han utnevnt til kommandør av St. Olavs Orden for sitt arbeid for barns beste. Shultz er forsker I ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) og professor II ved Universitetet i Tromsø.

Les bokomtalen på forlagets nettside.