Forskning om seksualitet

Osmo KontulaHvem forsker på seksualitet i Norge og Norden? Er det noen navn vi skal være ekstra oppmerksom på? For ikke mange tiår siden ble man sett ned på hvis man forsket på seksualitet. Heldigvis mister man ikke anseelse lenger om man forsker på seksualitet. Den kan analyseres som alt annet ved menneskets psykologi, kultur og biologi. Har du hørt om professor Kontula

Sexologi er en ung vitenskap selv om erotikk kanskje er den eldste aktiviteten levende organismer kan ha. Til alle tider har nytelse betydd mye for livskvaliteten for oss mennesker. Det kan være for lite nytelse eller for mye, eller påtvunget som kan være problemet. Sexologien har blitt en mer og mer tverrfaglig vitenskap og det er dens styrke i dag. Den bygger på andre fagdisipliner som medisin, psykologi, pedagogikk, kriminologi, biologi, antropologi, idehistorie osv.

Det går sakte, men sikkert fremover i Norge når det kommer til forskning om seksualitet og seksualvaner. Professor Bente Træen har hatt en ledende rolle og produsert mye forskning og publikasjoner både i Norge og internasjonalt.  Den som i Norden og verden forøvrig har forsket mest på seksualitet er professor Osmo Kontula. Han skriver på flere språk enn finsk og har denne milelange publikasjonslisten på sin nettside. Der er det mye nyttig for høgskoler og universiteter å hente å legge inn i pensum eller bygge videre på. Kontula har stått bak over 350 publikasjoner, hvorav rundt 50 bøker.

En av de siste publikasjonene hans bygger på en studie om årsaker til skilsmisse. Den er relevant for de fleste uansett om de er akademikere, forskere eller ikke: Denne studien undersøkte styrker og konflikter mellom finske gifte og samboende par, og årsakene til at par skiller seg. Den inneholder informasjon om par og deres flertrinnsprosess som fører til separasjon. Målet var å kartlegge denne prosessen og hvilken rolle intimitet har. Studien kan leses her som PDF.

Hvis man ikke tror at seksualitet og intimitet påvirker et parforhold kan man droppe å lese om slik forskning . . .

Hvis man ikke tror at seksualitet og intimitet betyr noe for en persons livskvalitet kan man droppe å lese om slik forskning . . .