Seminar om ungdom og psykisk helse

Foto S. Kühle-Hansen

Forskningsmiljøene ved Fakultet for samfunnsfag (SAM) og Senter for velferds- og arbeidslivsforskning (SVA) inviterer til SAMSVAR-seminar: Ungdom, psykisk helse og helsesøstrenes rolle. De stiller følgende spørsmål: Vet ansatte i skole, helse- og sosialtjenestene for lite om hvordan de skal takle ungdoms psykiske helseplager?

Seminaret er gratis. Påmelding innen mandag 15. februar sendes konferanser@nova.hioa.no. Merk e-posten «SAMSVAR – Ungdom og psykisk helse». Kontaktperson til seminaret: halvard.dyb@nova.hioa.no

Jeg spør: Ja, ungdoms psykiske helse er viktig, det er det enighet om. Men i hvilken grad blir ungdoms seksuelle helse, kjønnsidentitet og grensekrenkelser inkludert når ungdoms psykisk helse er tema?

I følge NIFU 6/2012 (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) og deres forskning blant ungdom i Akershus rapporterte 20,8 % av ungdommene at psykososiale problemer spilte en rolle for frafall i videregående skole. Hva gjør at ungdom kan bli psykisk syke eller få psykososiale problemer? Blant annet mobbing, sykdom, omsorgsvikt, rusproblemer, uplanlagte svangerskap, seksuell trakassering og date rape påvirker den psykiske helsen. Grensekrenkelser er det mye av blant ungdom viser forskning. Å kunne lytte til og samtale med ungdom er derfor viktig, like viktig er det å kunne samarbeide med andre fagfolk og å henvise til rett hjelpeinstans.

Frafallet på 30 % i videregående skole handler ikke bare om manglende ferdigheter i matematikk, lesing og skriving. For ungdom som er i en løsrivningsfase fra familien betyr det mye hvordan de har det sosialt på skolen og i fritiden. Det å mestre det sosiale: få kjæreste, utvikle et relasjonelt seksualliv, få venner, oppleve tilhørighet og aksept for den man er er nå faktorer som øker eller reduserer livskvalitet for de unge menneskene. Helsesøstre og lærere som møter ungdom flere timer hver dag bør derfor ha temaer som seksualitet, seksuell helse, seksuelle overgrep og kjønnsidentitet i sine utdanninger og videreutdanninger. Da blir vi bedre rustet til å møte og hjelpe ungdom som sliter med psykisk helse.